söndag 27 november 2011

1a Advent

Ja så var det första advent. Fixade lite juligare design till bloggen dagen till ära :)

Började dagen med att fixa klart adventsljustaken som jag och Engla knopat ihop, så vi kunde tända den till adventsfrukosten som bestod av risgrynsgröt och vörtsmörgås med skinka..

Den färdiga ljusstaken.
'
Så var första ljuset tänt

Vi hade plockat lite mossa, fina pinnar med mossa på, lingonris och kottar som vi målade vita och hade glitter på..

Koncentrationen är hög!

Mys

Sen hade vi tänkt åka på julmarknad i Väsby men vädret gjorde att vi kände att det inte var något roligt och gå i ösregn. Så vi passade på att fixa klart det sista med städningen och julpyntning här hemma. Så nu är det så mysigt här hemma :)

På eftermiddagen tänkte jag att Engla och jag skulle baka lussebullar. Så jag gjorde i ordning degen och när den väl var färdig jäst så var Engla inte på humör för att baka :( Vilket jag tyckte var tråkigt eftersom hon brukar älska och baka och jag hade verkligen sett fram emot detta. Så jag fick baka själv medans Engla satt i soffan och kolla på Nalle Puh filmen för hundrade gången ;) Fick sällskap i köket iallafall. Björn stod och rullade en massa köttbullar ;) Så nu är den avfrostade frysen fylld med lussekatter och köttbullar :D


Efter middagen så kom Therese, Daniel och lilla Linnea för att smaka av lussekatterna. Till det blev det lite glögg. Vit äppelglögg (alkoholfri) från systembolaget - supergod!! Engla fick smaka hon med och hon svepte 5 (halva) muggar!! 

Gott med glöggfika

Efter fikat blev det lite lek i vardagsrummet

Stora tjejen!!
 När de åkt hem så skulle Björn gå ner i garaget och fixa lite, innan han går ut så kommer han in och säger att det snöar!! VA? tyckte jag det var ju +5 grader nyss.. Men snöa gjorde det och tempen stod på +0,8 i köket nu på kvällen..


Bildbevis!
Så det blev snö till första advent :)

Många vänner med jämnåriga skriver på facebook hur duktiga deras barn är på att gå på pottan och räkna osv.. Så jag kände att jag vill skryta lite jag med, men jag skriver det bara här...

Engla har de senaste dagarna kunnat gå in på toaletten och stängt dörren, för att ta av sig byxa och blöjan sätta sig på pottan och kissa helt självmant! Sen när man har öppnat dörren är hon oftast i full färd med att hälla ut kisset i pottan i toaletten - det får dock lite hjälp med. Sen torkar hon sig, tvättar händerna och sätter på sig en ny blöja.. Mamma o pappa är stolta, så hon ska nog bli blöjfri hon med hihi

Räknar gör hon med! Gärna allt som står på bordet, dvs glas tallrikar och dyl. 10 kan hon räkna till helt själv. (Ibland faller 3 eller 7 bort) med lite hjälp så kommer även 11 och 12 :)

Under tiden jag skrivit detta inlägg så har jag och pyret haft buffningsmatch. H*n buffar och buffar tillbaka. Mysigt, undra vem som vann :D Just nu har h*n hicka - precis som sin storasyster är pyret en liten hickare :)

Frågar man Engla var pyret är så svarar hon "Mammas mage" eller så pekar hon på magen och säger "Där"
Tog fram en bok nu ikväll, "Vänta barn" som man fick av barnmorskan när man väntade första barnet och på framsidan är det en bild på en nyfödd och så pekar hon på bebisen och säger "Pyret" ♥ Så det finns hopp för henne även här. Hon har ju varit så otroligt sotis när jag eller Björn har hållt någon annans barn, men idag fick jag till och med hålla i Linnea utan att hon började protestera.. Dessutom så var hon ganska generös o dela med sig av sina leksaker´- för att vara Engla, allt var inte bara "mitt" eller "Engla's"

Nu blir det sängen, mina planer för morgondagen blev inställda pga av sjuka barn (inte Engla utan Katarina som jag skulle ha träffat) så undrar vad jag ska hitta på istället...

Kram på Er!

3 kommentarer:

  1. Kom förbi och hälsa på mig med lite lussekatter :) Jag har inte fått adventsfika :( //LillSis

    SvaraRadera
  2. Fin adventsljusstake ni gjort tillsammans. Vilken fin tjej du har att skryta om :) Även om Maya är blöjfri så måste vi påminna henne om att gå på pottan och då hjälper vi av och på med trosor och byxor, har börjat uppmuntra henne till att klä av och på henne själv men går långsamt. Räkna sådär kan inte Maya, hon kan bara räkna 1 1 1 1 1. Det som är poppis nu är att märka att saker är likadana och saker som har samma färg :)

    Sv. Vi har haft 19 som sovtid när hon ska till dagis vilket hon behövde i början av hösten men nu är hon inte trött då, så ska natta henne 20 istället så får vi mer tid med henne innan hon ska sova, men efter det vill vi gärna ha egentid...

    SvaraRadera